NYP: “ICT cruciale factor in groeiambitie van New York Pizza”

 

New York Pizza is in Nederland een sterk groeiende franchiseorganisatie met winkels op A-locaties. New York Pizza produceert en levert, mede via Euro Pizza Products, deeg en andere ingrediënten aan de winkels. New York Pizza is actief met een enorme transformatie. De ICT-oplossingen van Axians spelen hierin een grote rol. Martijn Schreurs, financieel directeur New York Pizza: “ICT is cruciaal voor ons als aanjager voor efficiency en groei.”

Het gaat goed met New York Pizza. Martijn: “Kijk je naar het product pizza en de kwaliteitsnormen die we hanteren, zowel voor het product als in de winkels, dan zijn we voorloper in de markt. Als je ziet wat onze omzetgroei is en hoeveel winkels we hebben geopend, kan je stellen dat wij ons daarin op een positieve manier onderscheiden in de competitieve pizzamarkt. Zowel onze eigen cijfers als de totale marktcijfers tonen aan dat dit een groeimarkt is.”

ICT in alle haarvaten van de organisatie

ICT speelt bij New York Pizza een prominente rol, stelt Martijn: “Eigenlijk op alle vlakken en niveaus. Het is uiteraard onderwerp van gesprek in de directiekamer, maar ook gewoon op de werkvloer. Uiteindelijk zie je dat de ICT vertaalslag van wat we nodig hebben alle lagen in de organisatie erbij betrekt. We kunnen niet alle interne ICT wensen honoreren, maar we kijken wel of een idee of verzoek effectief is en of het rendementsvol is, voor nu of in de toekomst. Het rendement van ICT kan ook zo zijn dat je daardoor beter gaat communiceren met je klanten. Dit geeft misschien niet direct een hogere winstmarge, maar wel een hogere klanttevredenheid. En dat is in onze ogen net zo veel waard als direct geld verdienen!”

Grootschalige ICT transitie

New York Pizza is reeds lang klant van Axians en gebruikt bijvoorbeeld Exact. Inmiddels zijn diverse projecten gestart om opnieuw een professionaliseringsslag te maken. Van een redelijk ‘standaard’ automatisering maakt New York Pizza de transitie naar allerlei innovatieve toepassingen, zoals Warehouse Management, EDI en Business Apps. De apps zijn in eerste instantie bedoeld voor de verwerking van emballage vanuit Euro Pizza Products. Martijn: “New York Pizza en Euro Pizza Products zijn twee bedrijven binnen de groep. Met New York Pizza zijn we digitaal al enorm innovatief. In feite zijn we een online bedrijf, omdat de meeste bestellingen van onze consumenten al via een geavanceerd digitaal eigen platform verlopen. De ICT-transitie waar Axians nu met ons actief op acteert, is vooral gericht op Euro Pizza Products. Dit is onze organisatie die onze winkels bevoorraadt.”

ICT cruciaal voor meer efficiency

Martijn ziet ICT als een cruciaal hulpmiddel om efficiënter te werken: “Zonder ICT heb je veel meer handen nodig. En als je veel meer handen nodig hebt, ben je afhankelijk van de kwaliteit van de individuele medewerker. Met de juiste ICT kun je veel uniformer werken waardoor het ook heel transparant wordt. Zowel voor de interne medewerker als vooral ook voor je klanten, onze  franchisenemers. Je kunt misschien via ICT iets minder persoonlijk communiceren met die klant, maar wel veel uniformer en nauwkeuriger.”

Makkelijker opschalen

Eveneens geeft ICT de mogelijkheid aan New York Pizza om snel op te schalen in de groei die de organisatie momenteel doormaakt. Martijn: “We zijn bij New York Pizza enorm ambitieus om op zeer korte termijn naar 200 winkels te gaan. We hebben een enorme groeiambitie. Die willen we graag realiseren met onze bestaande medewerkers, met hier en daar een nieuwe impuls erbij. Die groei willen we dus managen zonder dat we heel veel extra mensen in dienst nemen. Met innovatieve ICT willen we die balans bereiken. Met de implementatie van WMS, EDI en de Business Apps van Axians verhogen wij onze efficiency én zijn we nog beter in control. Dat je daarmee direct ook schaalvoordelen creëert en wellicht direct geld bespaart, is eigenlijk een  ondernemersvoordeel dat daar dan vanzelf uit rolt. En niet te vergeten: als je intern alles digitaal vastlegt, creëer je tevens een bron voor beleidsbeslissingen om je proces te optimaliseren.”

Business Apps: Controle tools in de hectiek van logistiek en transport

Graag focust Martijn op de implementatie van de Axians Business Apps: “De distributie van onze grondstoffen naar de franchisers hebben wij dedicated uitbesteed aan vaste mensen. Zij gaan de Business Apps gebruiken. Dus de chauffeurs die de spullen in de winkels brengen. Vanuit de groothandel gaan wij de Business Apps gebruiken voor het digitaliseren van pakbonnen, maar ook om pro-actief informatie te sturen naar de chauffeurs over bijvoorbeeld last-minute meldingen. Dit resulteert in effectieve digitale informatie-uitwisseling in plaats van gele briefjes en telefoonverkeer. Ook biedt deze app de mogelijkheid van het registreren van alle rijbewegingen en meer van de chauffeurs. Stel, een medewerker geeft de opdracht om twee containers in een winkel neer te zetten. Via de app krijgt de chauffeur direct die melding zodat hij niet twee keer heen-en-weer loopt tussen de bestelauto en het magazijn. Dit scheelt tijd en bewegingen. De apps zijn in feite controle tools in de hectiek die nu eenmaal in de logistiek en transport voorkomen. Zowel de chauffeurs als de medewerkers daaromheen zijn hiermee geholpen.”

Veel intern draagvlak voor de transitie

New York Pizza gaat met Axians een aantal projecten tegelijk implementeren. Hoe leiden zij dat in goede banen? Martijn: “We houden de lijnen kort en wisselen alle informatie en kennis uit. Onze eigen EDI specialist valt bijvoorbeeld onder de hoede van Axians, inclusief een goed doortimmerd projectplan. Kijk je naar de Business Apps, dan gaat het er om die één keer goed in te richten en op basis van plug and play in te zetten. We onderschatten het niet, maar de techniek heeft zich reeds bewezen. De aandacht zit meer bij het implementeren en je klanten aansluiten. Het is van belang de chauffeurs te trainen en te motiveren voor deze tool. We merken heel veel draagvlak binnen onze organisatie voor de complete ICT transitie die voor de deur staat.”

Veilige overgang voor geborgde continuïteit

Het WMS is een veel groter project, stelt Martijn: “Daar moeten wij ons magazijn en systeem voor aanpassen en implementeren. We hebben gekozen om een traject in te gaan waarbij wij zowel het nieuwe WMS als de huidige werkwijze tegelijkertijd kunnen gebruiken. Hierdoor kunnen we tijdens de implementatie altijd terugvallen op de huidige systemen en processen. Van groot belang omdat we een groeiambitie hebben en wij altijd de verplichtingen naar onze klanten willen nakomen. Het voordeel is dat wij een platte organisatie zijn. Onze medewerkers voelen zich betrokken bij dit soort cruciale projecten. Wij kennen geen eilandjes en zowel de technische als operationele implementatie wordt gedragen door een grote groep in de organisatie.”