Is voice recognition de Personal Assistant 2.0?

Datum: 19 juli 2016
Auteur: Dennis Stolwijk, Project Manager

Fantastisch vond ik in de jaren 80 de serie ‘Knight Rider’, waarbij Michael Knight de technologie al ver vooruit was met zijn pratende auto Kitt en zijn smartwatch waar hij vragen aan kon stellen. Tegenwoordig beschikt iedereen over zo’n persoonlijke assistent. Ja, ook jij!

Inderdaad, want op onze smartphone zit een assistent waar je vragen aan kunt stellen. Apple heeft dit met Siri, Microsoft met Cortana en Google met Google Now. Met deze apps kun je, door tegen je telefoon te praten, gemakkelijk zoekopdrachten plaatsen of je telefoon iemand laten bellen.

Persoonlijk gebruikte ik deze functie op mijn telefoon eigenlijk nog niet, maar toen ik eens probeerde om handsfree een afspraak in mijn agenda te maken was ik verbaasd hoe goed en gemakkelijk dit ging. Met het commando ‘Zet vergadering in agenda’ kreeg ik direct de vraag wanneer ik de afspraak wilde plannen. Door aan te geven wanneer ik de afspraak gepland wilde hebben kreeg ik nog de opmerking dat deze dan gelijk viel met een reeds bestaande afspraak. Vervolgens vroeg Siri mij wat ik wilde doen: mijn afspraak annuleren of na deze nieuwe afspraak plannen.

Kunstmatige intelligentie en voice recognition

Alle grote technologiebedrijven zijn bezig om stemherkenning of voice recognition van dusdanige kwaliteit te maken dat het straks een onderdeel wordt in onze huiskamer.
Google heeft met de ‘Google Home’ een intelligente speaker gelanceerd die je in je eigen huiskamer kunt zetten en vragen kunt stellen. De functionaliteit is vergelijkbaar met zoekopdrachten voor zoekmachines op internet, zoals Google. Aanvullend hierop kun je Google Home ook opdracht geven, zoals je verlichting aanzetten of om muziek laten afspelen.

Door gebruik van kunstmatige intelligentie zullen ook de zoekopdrachten die je doet steeds persoonlijker worden dan alleen maar de links tonen. Google beschikt tegenwoordig over gigantisch veel gegevens over mensen, plaatsen en dingen en door de relatie tussen hen en de echte wereld te gaan begrijpen kan men steeds persoonlijkere antwoorden geven op de vragen die wij stellen. Dit zal op korte termijn alleen nog maar beter worden dan het nu al is.

Spraakopdrachten in CRM en ERP

Microsoft heeft voor hun CRM oplossing al functionaliteit toegevoegd om via Cortana spraakopdrachten te kunnen geven. Hiermee kan men via een commando contactkaarten openen, en afspraken of taken maken, zoals bijvoorbeeld een terugbelactie.

Voor Microsoft Dynamics NAV is deze communicatie (assistive) technologie ook al beschikbaar gemaakt zodat er mogelijkheden zijn om hier via spraakcommando’s mee te communiceren.

Zal de PA 2.0 jou ook kunnen helpen in jouw ERP systeem?

Dat is een vraag waar we onze gedachten wel eens op los kunnen laten. In steeds meer warehouses zie je dat er al met voicepicking wordt gewerkt. Magazijnmedewerkers krijgen dan via een koptelefoon van het systeem opdrachten waar ze in het magazijn een pallet moeten picken.

Door met een commando te antwoorden weet het systeem dat de opdracht is uitgevoerd door de medewerker.

Als we kijken naar ERP systemen, wat zouden dan geschikte onderdelen zijn om gebruik te kunnen maken van een persoonlijke assistent?
Het vragen om een lijst met bepaalde informatie zal zeker tot de mogelijkheden gaan horen maar zou het systeem dan ook voorspellingen kunnen gaan doen over onze bedrijfsvoering?
Dat zou het mogelijk nog interessanter maken om deze techniek te omarmen.
Misschien kunnen we aan het eind van de dag wel roepen “Factureren maar”!

De persoonlijke assistent is dichterbij dan we denken, maar voordat we er dagelijks mee te maken hebben in ons ERP-systeem zal toch nog wel even duren.
Alhoewel, veranderingen gaan steeds sneller……

Ik zal het eens vragen aan mijn persoonlijke assistent!

Heb jij ideeën hoe je ERP systeem zich als persoonlijke assistent zou moeten gedragen? Wat zou handig zijn om via voice recognition te kunnen aansturen? Mail mij gerust: ik ben benieuwd!