Hoe bestelt Retail Nederland? Overeenkomsten en verschillen in het bestelproces van retailers

Datum:  23 februari 2018

Het bestellen van producten gebeurt nog vaak op gevoel. Op basis van ervaring en aan de hand van verwachtingen. Hierdoor wordt soms te optimistisch besteld, wat leidt tot hogere derving. Ook komt het voor dat er juist te weinig producten besteld worden, wat leidt tot gemiste omzet. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in het bestelproces binnen verschillende retailsectoren?

Wanneer we kijken naar het bestelproces van retailers zijn er twee belangrijke factoren die hierop van invloed zijn:

  • Waar ligt de regie van het bestelproces; gebeurt dit centraal op het hoofdkantoor, decentraal in de winkels of is er sprake van een combinatie hiervan?
  • Wordt er gebruik gemaakt van automatisering – bestelsoftware/replenishment software – of wordt er 100% handmatig besteld?

Bovenstaande factoren zijn afhankelijk van de grootte en complexiteit van de organisatie, maar ook van het type producten dat in de winkels wordt aangeboden. In een onderzoek – uitgevoerd in samenwerking met Kantar TNS – hebben we de verschillen en overeenkomsten binnen een zevental retailsectoren uiteengezet.

Waar ligt de regie van het bestelproces?

Regie ligt bij het hoofdkantoor

Bij ruim een derde van de retailers wordt het bestelproces volledig gedaan door het hoofdkantoor. We zien hier met name uitschieters in de telecom (45%), groothandels (43%) en horecagroothandels (40%). Binnen deze sectoren hebben de winkels minder grip en invloed op het bestelproces.

Regie ligt in de winkels

Binnen de sector tuin & dier ligt een groot deel van de regie ook in de afzonderlijke winkels. Dit is met name het geval bij de grote groep franchisenemers die deze sector vertegenwoordigen. Binnen de overige sectoren ligt de regie van bestellingen minder decentraal.

Deels centraal, deels decentraal

Centraal of decentraal bestellen… Voor iedere retailorganisatie kan dit anders zijn. Uit het onderzoek is gebleken dat bij de overgrote meerderheid van de Nederlandse retailers (36%) het bestelproces deels centraal en deels decentraal verloopt. Met name binnen de sectoren tuin & dier (45%), drogisterijen (40%) en warenhuizen (38%) ligt de regie over het bestelproces deels centraal en deels decentraal.

Besteladvies centraal, beoordeling decentraal

Aan het onderzoek voegden wij als laatste optie toe: ‘Besteladvies centraal, beoordeling decentraal’. Een tussenvorm waarvan bewezen is dat deze binnen de food retail heel goed kan werken. Uit het onderzoek blijkt dat deze vorm het minst toegepast wordt binnen de retail in het algemeen (14%), hoewel een noemenswaardig aandeel van de doe-het-zelf sector (27%) en drogisterijen (22%) deze vorm al hebben geadopteerd.

Met of zonder replenishment software?

Automatisering, digitalisering en big data spelen een steeds belangrijkere rol in het stroomlijnen van processen. Zo ook in het bestelproces van retailers.

 Deels of volledig geautomatiseerd

Bijna driekwart van de ondervraagde Nederlandse retailers bestelt met behulp van voorraadbeheersoftware of bestelsoftware (replenishment software). Bij twee derde verloopt het bestelproces automatisch, waarbij de gebruiker op de winkelvloer wordt voorzien van een besteladvies waarna hij de bestelling beoordeelt en definitief maakt. Horecagroothandels (64%) en doe-het-zelf ketens (63%) lopen voorop in deze wijze van winkelbevoorrading, op de voet gevolgd door drogisterijketens (57%).

Bij een derde van de retailorganisaties verloopt het bestelproces volledig automatisch, zonder beoordeling of ingrijpen van de gebruiker. Bij telecomwinkels is dit aandeel het hoogst (31%), wat niet vreemd is aangezien de regie in het bestelproces vaak centraal ligt bij het hoofdkantoor.

Ruim een kwart bestelt handmatig

26% van de Nederlandse retailers geeft bestellingen nog handmatig in zonder enig besteladvies. De verschillen tussen de sectoren onderling zijn groot. Zo’n 46% van de tuincentra en dierenspeciaalzaken geeft aan bestellingen handmatig in te geven. Dit is niet vreemd, want binnen deze sector ligt de regie van bestellen veelal ook decentraal. Ook bij groothandels (38%) en warenhuizen (29%) worden bestellingen veelal nog handmatig gedaan, terwijl de doe-het-zelf sector (11%) hierin het meest ver geautomatiseerd is.

Bovenstaande data zijn afkomstig uit het onderzoeksrapport ‘Hoe bestelt Retail Nederland?’. Andere onderwerpen die in het rapport worden belicht zijn o.a. afwijkingen op het bestelproces, tijdbesteding aan winkelbevoorrading en invloeden en verbeterpunten op het bestelproces. Dit onderzoek is uitgevoerd door Kantar TNS in samenwerking met Axians en schetst een representatief beeld vanuit het oogpunt van 463 supply chain professionals werkzaam binnen zeven verschillende retailsectoren. Heeft u interesse in het volledige onderzoeksrapport? Via onderstaande banner kunt u het rapport aanvragen.

New Call-to-action