‘We zien dat het traag is, maar het zit niet bij ons. Dus we kunnen er niets aan doen.’ Is dat een citaat dat van jouw service- of IT-afdeling zou kunnen komen? IT-systemen zijn al lang niet meer één applicatie die op één server draait, maar bestaan uit allerlei losse onderdelen van verschillende aanbieders. Om toch grip op performance te houden, heb je dus ook data nodig van al die onderdelen: end-to-end visibility. En dat is waar wij, samen met Cisco, hard aan werken. 

Iedere dienst, iedere branche en ieder product is inmiddels ‘digitaal gegaan’. En omdat het product vaak nauwelijks onderscheidend meer is, wordt de digitale klantervaring in veel markten steeds meer de onderscheidende factor. Je bestelt iets bij een webwinkel, maar je order komt er niet door omdat het betaalsysteem traag is. Contact met de klantenservice levert weinig op, want die hebben geen inzicht in de systemen van hun betaalpartners… Koppelingen met voorraadsystemen zijn ook beruchte veroorzakers van slechte UX. Niets vervelender dan een order doen, afrekenen en dan 24 uur later horen dat het niet doorgaat. Het artikel blijkt er namelijk helemaal niet te zijn, maar de data was niet up to date door een slecht presterende systeemkoppeling. 

Thuiswerken en multi-cloud

Ook de medewerkerservaring is steeds meer afhankelijk van de performance van digitale tools. En ook de tools die bedrijven intern gebruiken zijn steeds meer samengesteld uit microservices en modules uit allerlei verschillende bronnen, op verschillende omgevingen. SaaS, public cloud, private cloud, on-premises: het komt allemaal samen op dat ene scherm en als één onderdeel traag is of niet werkt, heb je een slechte gebruikerservaring. Door corona zijn deze ontwikkelingen nog versneld en is user experience (UX) nog belangrijker geworden, terwijl tegelijkertijd de trend van applicatiemodernisering, en dus nog verdere fragmentatie van applicaties, aan snelheid wint. 

Performance, performance, performance

Het is dus ook niet vreemd dat er dit jaar op Cisco Live drie belangrijke aandachtspunten waren op het gebied van UX: performance, performance en performance. Slechte performance kost je klanten. Slechte performance hindert je medewerkers bij het doen van hun werk en dat kost je uiteindelijk ook klanten. Maar hoe weet je, in je gefragmenteerde landschap van microservices, hoe je performance is? En hoe vind je eventuele problemen, liefst voordat je klanten er last van hebben? Daarvoor is end-to-end visibility extreem belangrijk: inzicht in de performance van alles wat invloed heeft op de ervaring van jouw klant, of het nou van jou is of niet. Je hebt grip en controle nodig om verantwoordelijkheid te kunnen nemen en dus data over alles wat invloed heeft op de performance van jouw applicaties, op je eigen infrastructuur of ergens anders. En als je die hebt, wil je hem snel en doelmatig kunnen interpreteren om de juiste acties te ondernemen. Met zulke enorme hoeveelheden data heb je niet meer genoeg aan een klassiek dashboard, maar zul je de ondersteuning van intelligente algoritmen nodig hebben om het overzicht te houden. 

Nieuwe manieren van samenwerken 

Maar technologie kan niet alles oplossen. Ook organisatorisch moeten er dingen gaan veranderen. Want we weten uit ervaring dat data verzamelen vaker vastloopt op samenwerking dan op technische beperkingen. En dan gaat het meestal over silo’s binnen bedrijven. Als we data willen gaan delen over partners en partijen heen, zal er echt een cultuurverandering moeten komen bij alle disciplines. We moeten nieuwe manieren van samenwerken vinden, waarbij we niet alleen van elkaars diensten en producten gebruikmaken, maar ook goede afspraken maken over het delen van essentiële performancedata in real time. 

Inzicht ‘van switch tot SaaS’

In het Cisco-ecosysteem zijn Intersight Workload Optimizer en AppDynamics de aangewezen tools voor workload analytics. Die laatste kreeg recent een stevige upgrade door de integratie van ThousandEyes, een recente Cisco-aquisitie. ThousandEyes, met als motto ‘visibility from switch to SaaS and everything in between’ beheert sensoren in datacenters over de hele wereld die realtime performancedata doorgeven. Zo heb je actueel inzicht in de performance van al je workloads en connecties, ook als die niet op jouw infrastructuur staan en ook als ze helemaal niet door jou beheerd worden, zoals bij SaaS en PaaS. Geen andere analytics-oplossing kon eerder inzicht geven in de performance van SaaS-pakketten zoals Office 365 of SAP. Met ThousandEyes in AppDynamics is dat nu wel mogelijk. De intelligentie van Intersight Workload Optimizer geeft ook meteen aan welke actie het meest gepast is.  Zo weet je als IT-team altijd waar performanceproblemen vandaan komen en kun je er iets aan doen, ook als ‘het niet bij jou zit’. 

42 dagen gratis data: vrijblijvend zien hoe het werkt

Om de kracht van visibility te ervaren, is een demo natuurlijk prachtig. Maar we hebben iets nog beters bedacht: we laten onze tooling draaien op jouw infrastructuur. We verbinden ons GAIA-platform 42 dagen lang vrijblijvend met jouw bestaande infrastructuur. Vanaf de tweede week heb je dan al inzicht in waar je performance kunt verbeteren en kosten kunt besparen. 

 Download hier de brochure voor meer informatie.