Datum:  10 december 2018
Auteur: Yvo Lanting, Solution Advisor Logistics & Industry

Je maakt gebruik van de slimste technologieën, zet de nieuwste machines in en haalt de beste, meest gedreven mensen in huis. In de markt van vandaag is efficiëntie namelijk het spreekwoordelijke toverwoord. Je doet er alles aan om nóg beter en nóg sneller te produceren. Alles om je positie binnen de markt te behouden of – nog veel liever – te versterken. Een van de manieren om een efficiency-slag te maken, is door de Lean methodiek te omarmen. In dit blog deel ik mijn visie op hoe Lean zijn zich uit in productie.

Nieuwe definitie van Lean

Het doel van Lean – een methode die in de jaren ’90 van de vorige eeuw populair werd – is het maximaliseren van de customer value, terwijl je zo min mogelijk ‘resources’ verspilt. De focus ligt dan ook op het afslanken (lean maken) van je bedrijfsprocessen, zodat er minder mensen, minder tijd, minder ruimte en minder kapitaal voor nodig is om tot een eindproduct te komen.

Tegenwoordig zien we dat Lean een bredere definitie heeft. Bedrijven hebben in de gaten dat Lean ook de bron is voor zaken als (beter) samenwerken, innovatie, kwaliteit en een grotere betrokkenheid. Ook dit – of misschien wel juist dit – maximaliseert de ‘customer value’ en daarmee het succes van de organisatie.

Open deur?

Hoewel ik een sterke voorstander van de Lean methode ben, kan ik me voorstellen dat dit allemaal wel erg logisch – of zelfs als een open deur – klinkt. Want natuurlijk zijn bovenstaande zaken belangrijk. En natuurlijk is het van belang om zo min mogelijk te verspillen. Dat begrijpen we allemaal wel.

Toch vinden veel bedrijven het helemaal niet zo gemakkelijk om Lean te zijn. In dit blog benoem ik drie ICT-voorbeelden die een directe link naar Lean hebben en vaak vanuit een Lean-project worden geïnitieerd.

1. Data analyse – Business intelligence

Lean begint met inzicht. Pas als je inzicht in jouw bedrijfsprocessen hebt, kun je immers bepalen waar je deze kunt afslanken. Dit inzicht ontstaat op verschillende manieren. Door gesprekken te voeren met medewerkers, te kijken naar hoe anderen hun processen inrichten en ook door informatie uit systemen te analyseren met behulp van Business Intelligence (BI).

BI richt zich op het verzamelen, structureren en analyseren van gegevens uit diverse bronnen binnen jouw organisatie. Om op basis hiervan gefundeerde beslissingen te kunnen nemen. Bijvoorbeeld over waar er binnen een bepaald proces oponthoud ontstaat, waar relatief veel ‘waste’ ontstaat of waar veel (overbodige) handling door medewerkers nodig is. Kortom, over waar de resources in jouw organisatie misschien worden ‘verspild’.

2. Shop floor control

Gebrek aan efficiëntie zit ‘m vaak in de kleine dingen. Vaak zijn dit zelfs handelingen die ‘heel gewoon’ zijn (geworden) binnen je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het werken met papieren productieorders. Op de vloer hoor je nog vaak ‘Zo doen we dat altijd al’ en ‘Dit werkt toch prima zo?’, terwijl er wel degelijk ruimte is voor verbetering.

Een belangrijk streven binnen een Lean-project is het voorkomen van dubbele invoer. Shop floor control kan hiervoor worden ingezet. Data wordt vanaf de bron ingevoerd en gedeeld. Dit zorgt voor minder papier, minder fouten en medewerkers hoeven over het algemeen minder te lopen. Shop floor control vormt daarmee een heel praktische manier om Lean te zijn.

3. Business Apps

We zien een toenemende behoefte om ‘mobile’ te zijn in business, zo ook in de productie. Waarom? Omdat het kansen biedt die er ‘traditioneel’ niet zijn. Met een business app heb je direct toegang tot de data die voor jou belangrijk is. Bijvoorbeeld direct zicht op de (teruglopende) performance van een machine, een afwijking in de doorlooptijd of het niet behalen van een kwaliteitscheck.

Business Apps maken het mogelijk om heel dicht op de kern van het proces te acteren en bieden daarmee de mogelijkheid om heel direct bij te sturen. Uiteraard geldt ook bij Business Apps dat de directe toegang tot data – eventueel uit verschillende systemen – zorgt voor de basis van verbetering. Heel Lean!

Minimale input, maximaal resultaat?

Zoals je ziet kan ICT je op diverse manieren helpen om meer Lean te zijn. Hoewel de techniek het iets gemakkelijker maakt om deze methode binnen jouw organisatie toe te passen, vergt Lean zijn een constante inspanning. In de uitspraak ‘Minimale input, maximaal resultaat’ – ik hoorde ‘m onlangs in relatie tot Lean – kan ik me dan ook niet helemaal vinden. We blijven op zoek naar verbetering en de klant dwingt ons ook in die richting. Als u eenmaal Lean ‘bent’, kunt u dus heus niet achterover leunen. We blijven hard werken.. Maar dan wel slimmer!

Geïnteresseerd in slimmer werken en slimmer produceren? Neem gerust eens contact met me op via e-mail of telefonisch via 06 51141556. Of bekijk de mogelijkheden door op onderstaande banner te klikken. 

New Call-to-action