Datum:  29 oktober 2018
Auteur: Yvo Lanting, Solution Advisor Logistics & Industry

Traditionele software heeft een heleboel functies die de gemiddelde gebruiker niet of nauwelijks gebruikt. Dit maakt vaak niet uit, want de pc kan de zwaarte van het pakket gemakkelijk aan en de gebruiker vindt zijn weg wel op grote schermen. Bij het gebruik van een smartphone ligt dat anders. Deze is eenvoudigweg niet bedoeld om ‘normale’ software op te draaien. Softwareleveranciers ontwikkelen daarom apps; mobiele versies van hun software die geschikt zijn voor een klein scherm op een mobiel device. Een forse stap vooruit. Maar het kan nog effectiever: Business Apps die op maat van de organisatie, of zelfs de individuele medewerker, worden gemaakt! Waarom en wat je ermee kunt, vertellen we in dit blog.

Configureerbare apps

Een maatwerk-app kan kostbaar zijn. Indien wordt geprogrammeerd, kost de realisatie en de eventuele aanpassingen, veel tijd. Bij configureerbare apps ligt dat anders. Je maakt dan gebruik van aanwezige functies en zet die aan of uit binnen de app. Op die manier ben je in staat om snel en eenvoudig, apps op maat te realiseren. Apps die ook gemakkelijk kunnen worden aangepast, worden gekopieerd voor andere afdelingen en zelfs op de individuele medewerker kunnen worden afgestemd.

Apps die het specifieke proces volgen

Het grote voordeel van configureerbare (eigen) apps is dat deze het eigen proces volgen. De kenmerken van je eigen proces op het gebied van bijvoorbeeld snelheid, kwaliteit of communicatie, zie je terug in de werking van de app. Bijvoorbeeld wanneer de app zorgt voor het vastleggen en direct communiceren van werkzaamheden bij een onderhoudsbeurt. Super handig!

Data uit verschillende systemen

Doordat je apps met verschillende bronnen – zowel systemen als databases – koppelt, krijgt de app een heel bijzondere functie binnen de organisatie. In de app komt de data van de verschillende systemen bij elkaar en zorgt de app er voor dat de medewerker precies goed geïnformeerd is. De data die de gebruiker invoert, wordt uiteraard ook weer in één of meer systemen teruggeschreven. Door het ontsluiten van verschillende bronnen via de apps, ontstaat er een platform dat je tegelijkertijd weer breder in kan zetten dan alleen voor de apps.

Gebruiken van smartphone-functies

Het spreekt voor zich dat de app (ook) gebruik maakt van wat de smartphone of tablet kan. Het maken van een foto bijvoorbeeld, maar ook het zetten van een digitale handtekening of het vastleggen van GPS-gegevens. In veel gevallen zie je daarbij dat er een nieuwe dimensie ontstaat in het volgen van een proces.

Bedenk je eigen app?!

In de meeste gevallen ontstaat het idee voor een app wanneer je je afvraagt waarom je op een bepaalde manier werkt. Waarom je bijvoorbeeld nog met briefjes werkt of waarom medewerkers via papier werkinstructies krijgen. Soms is er een directe (financiële) aanleiding. Bijvoorbeeld wanneer de factuur vrij laat verstuurd wordt omdat de data laat binnenkomt.

Nog meer toepassingen van apps

Apps kunnen een rol spelen op ontelbare manieren. Bijvoorbeeld voor het direct informeren over KPI’s in een proces. Of bij het uitvoeren en vastleggen van inspecties. Bedrijven gebruiken de app voor de registratie van emballage en de verrekening ervan op de factuur. Medewerkers voeren de uren in die ze op een project maken of registreren de service-activiteiten op een machine. De grootste efficiencyslag van deze toepassingen zit hem uiteraard in de volledige integratie met het ERP- of andere systemen.

Welke rol een app kan spelen binnen jouw organisatie, bepaal je het beste zelf. Feit is dat business apps een steeds grotere rol zullen gaan spelen. Het is dus niet de vraag of, maar wanneer je je eigen business app gaat inzetten!

New Call-to-action