Collega’s en koffiemomenten worden gemist, maar verder bevalt thuiswerken een groot deel van de Nederlanders wel. De redenen: minder reistijd, meer vrijheid om zelf de tijd in te delen, meer tijd met het gezin, betere concentratie (mits er geen kinderen thuis zijn) en meer tijd om te sporten. In onze optiek is thuiswerken en samenwerken op afstand dan ook niet iets tijdelijks door de pandemie, het is het nieuwe normaal. Om succesvol op afstand te blijven (samen)werken, is het wel van belang dat we er in slagen de balans te vinden tussen online en fysiek contact en werk en privé. Wat is een cruciale vereiste voor deze balans? Dat lees je in dit blog. 

Het draait om het vinden van een gezonde balans

We geloven niet dat we gaan naar een wereld waarin fysieke samenwerking volledig verdwijnt. Het sociale contact en verandering van omgeving blijven belangrijk. Daarom moeten we op zoek naar een gezonde balans tussen online en fysiek contact. Een goede balans heeft niet alleen impact op het sociale aspect (denk aan de lunchpauze, of de momentjes bij het koffiezetapparaat) maar ook op de (groeps)dynamiek, creativiteit en oplossingsgerichtheid tijdens vergaderingen en overlegmomenten. Anderzijds biedt thuiswerken ook rust en focus. De balans bepaalt uiteindelijk het succes van het samenwerken.

Dit betekent dat je medewerkers moet faciliteren om zowel lokaal, remote en vanuit huis op een veilige en gemakkelijke manier samen te werken. 

Zorg voor een digitale omgeving die faciliteert in de behoefte van werknemers

Ga eens bij jezelf na: in hoeverre is de IT-afdeling op dit moment in staat om de vertaalslag te maken naar een functionele invulling die aansluit bij wat de business — en daarmee de gebruikers — nodig heeft? Een digitale omgeving waar professionals, onafhankelijk van plaats en tijd, elkaar zonder belemmeringen kunnen zien, horen en spreken, gemakkelijk documenten met elkaar kunnen delen en meer is namelijk een cruciale vereiste voor het nieuwe (thuis)werken. Want op deze manier creëert IT alle kansen voor vormen van interactie die qua ervaring én resultaat sterk lijken op de fysieke ontmoetingen die we kennen. Nog een groot voordeel: het heeft ook een positieve invloed op shadow IT, omdat medewerkers minder snel geneigd zijn hun eigen oplossingen te kiezen als ze hierin goed gefaciliteerd worden. 

Een dergelijke digitale omgeving draait niet om de technologie, maar om het invullen van de specifieke behoefte(s) van gebruikers. Mens en proces voorop stellen is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om je hierbij te helpen hebben we een gids geschreven waarin we concrete handvatten geven om mens en proces centraal te zetten en samenwerken anno nu op een succesvolle manier te faciliteren. 

Download jouw exemplaar van de gids hier: