De digitale revolutie biedt organisaties enorme kansen, maar voedt ook de onzekerheid. Zo bekijken veel organisaties de snelle opkomst van startups met argusogen. En dat is niet voor niets. De bedreiging komt momenteel niet meer van één startup die als grote concurrent gezien kan worden, maar bestaat steeds vaker uit een combinatie van startups die elk op hun gebied een stukje van het bestaande business model overnemen. Ook wel ‘Death by a Thousand cuts’ genoemd, waardoor complete markten worden ontregeld. Het beeld dat Axians’ CTO Erik Lenten hier schetst lijkt in eerste instantie niet zo rooskleurig. Toch biedt het juist kansen voor organisaties. ‘Small is the new big. De kracht van kleine organisaties is dat zij hun organisatie en business model snel aanpassen. Bovendien koppelen ze deze flexibiliteit met diepgaande kennis van hun klanten. Dat moet het uitgangspunt voor alle organisaties worden.’

Lenten ging op zoek naar de succesfactoren van startups en licht tijdens Axians Innovations to Success* toe: ‘Belangrijke kenmerken zijn wendbaarheid en de drang om te blijven experimenteren en de uitkomsten hiervan constant te meten. Beslissingen nemen op basis van data is een stuk eenvoudiger dan op basis van meningen. Ze zijn vaak niet hiërarchisch georganiseerd, waardoor de afstand tussen een idee en de uitvoering heel klein is. Daarbij maken ze optimaal gebruik van de cloud, digitalisering en data. Zo past Booking.com haar website bijvoorbeeld continu aan op basis van real-time data. Op die manier bieden ze steeds de beste user experience.’

Succesfactoren

Axians kijkt volgens Lenten goed naar startups. ‘We vertalen hun succesfactoren naar onze eigen organisatie om klanten sneller en doelgericht te helpen. Dat doen we met compacte, multidisciplinaire teams die dichtbij de opdrachtgever staan. Dit leidt tot marktspecifieke oplossingen die veel meerwaarde bieden. Verder bundelen we advies, project en beheer in één team om voor, tijdens en na het project het beste resultaat voor onze klanten te waarborgen. En als we zelf iets niet weten, zoeken we samenwerking met andere specialisten.’

Handvatten voor innovatie

Door de combinatie van digitale ontwikkelingen en de voortdurende uitbreiding van het dienstenaanbod wil Axians klanten de vrijheid bieden om te blijven innoveren. Uit de voorbeelden die Lenten geeft, blijkt die aanpak heel veelzijdig. ‘Zo hebben we bijvoorbeeld een CTO as a Service dienst ontwikkeld. We bieden organisaties de handvatten om bij te blijven en innovaties goed te organiseren.’ Als Lenten en zijn team zien dat een klant een uitdaging heeft, pakken ze die proactief op. De ontwikkeling van een Axians Examen Werkplek onderstreept die aanpak. ‘Studenten kunnen op scholen met hun eigen device een examen doen. Technisch is dat misschien niet heel spannend, maar deze oplossing heeft veel impact op het gebruiksgemak van de eindgebruiker. En daar gaan we voor.’

Smart buildings

Axians zoekt op verschillende gebieden bewust de samenwerking met startups. De partnership met Lone Rooftop is een goed voorbeeld. ‘Zij ontwikkelden een position intelligence engine om mensen in gebouwen op basis van WiFi-gebruik te lokaliseren. Deze informatie biedt grote voordelen voor efficiency, kosten, gastvrijheid en duurzaamheid. Door deze samenwerking breiden we onze kennis en ervaring rondom smart buildings samen uit en ontwikkelen we nieuwe toepassingen. Dit is overigens een gebied waar we ook met Philips Lighting actief zijn. De teaming met startups zorgt ervoor dat we onze proposities relevanter kunnen maken voor de business en sneller door ontwikkelen. Daarbij komt er dynamiek en nieuwe energie de organisatie in, je hebt beiden als doel om te bewijzen dat het partnership werkt.’

Altijd samen

Innoveren gaat niet vanzelf, de eerste stap is dat je de handen vrij moet maken. Daarom bundelt Axians haar jarenlange ervaring in een compleet dienstenaanbod dat varieert van Managed & Cloud Services en communicatie uit de cloud tot Back-up as a Service, Security Monitoring en Werkplek as a Service. ‘Het is duidelijk dat Axians middenin alle ontwikkelingen zit. We zetten onze kennis op veel verschillende vlakken in om klanten te helpen. Ook als grote, nieuwe disruptieve veranderingen plaats gaan vinden in de toekomst staan wij als organisatie klaar om hier proactief op in te spelen. ‘Small is the new Big’, maar altijd samen met klanten en partners!’

*Innovations to Success is de jaarlijkse klantendag van Axians. Op 17 november 2016 kwamen strategie en leiderschap, startup-skills en digitale transformatie aan bod tijdens praktijkcases, keynotes en break-out sessies. Ga voor meer informatie over de inhoud van deze dag en presentaties naar www.innovationstosuccess.nl.