Bloemen en planten fleuren het leven van mensen over de gehele wereld op. De kans is groot dat de bloemen of planten die mensen thuis of op het werk hebben staan, geleverd zijn door het Nederlandse familiebedrijf Dutch Flower Group. Deze internationale handelsorganisatie levert aan importerende groothandels, retailketens zoals supermarkten, tuincentra en bouwmarkten alsmede online spelers. Dutch Flower Group wil echter meer zijn dan een leverancier. “We willen onze meerwaarde voor klanten vergroten en samen de omzet optimaliseren. Data speelt een sleutelrol in die transitie”, zegt CIO Michel van Hout.

Dutch Flower Group bestaat uit meer dan 30 individuele handelsorganisaties. Samen verwerken ze 75 miljoen ‘stelen’ bloemen per week, stelt men 10 miljoen boeketten samen en ruim 5 miljoen eenheden planten. Van Hout legt uit: “Het werken met een versproduct vereist veel passie, handwerk en slimme inzet van technologie. Tegelijkertijd is het een sector waarin automatisering en digitalisering vroeg haar intrede heeft gedaan, maar het benutten van de nieuwste mogelijkheden nog redelijk in de kinderschoenen staat. Om op technologisch vlak stappen te zetten, is het belangrijk om iedereen binnen de organisatie te overtuigen en mee te nemen. Draagvlak is zeer belangrijk.”

Data goed op orde

Het is de uitdaging om op basis van kennis, excellente service en geavanceerde systemen in zowel inkoop als verkoop, een duurzame, op kwaliteit gerichte partner te zijn voor klanten, ketenpartners en medewerkers. Deze ambitie vraagt volgens Van Hout meer dan hard werken. “We zullen allereerst onze data en infrastructuur goed op orde moeten brengen. Dat is echter niet vanzelfsprekend binnen onze organisatie. We moeten mensen meenemen op het pad van digitalisering en de voordelen aantonen. Daarom is het goed om te laten zien dat we met de juiste data bijvoorbeeld beter kunnen voorspellen welke bestelling een klant bij ons zal gaan doen en binnen dat proces onze telers mee te nemen.”

Gewoon doen

De sector was er qua automatiseren vroeg bij. Het resultaat is dat er veel maatwerktechnologie is en gedateerde ERP-systemen. Bovendien is de handel van de versproducten grotendeels gebaseerd op een real-time proces met veel voorraadschommelingen. Allemaal aspecten die digitalisering lastig maken. Toch hoeft dat zeker geen belemmering voor innovatie te zijn. Als je het maar slim aanpakt. Volgens Van Hout betekent dat in ieder geval gewoon doen. Bijvoorbeeld door de ‘data-rebellen’ – mensen die inzien dat dingen ook anders kunnen – te steunen. “Hierbij is het wel zaak om respect voor de bestaande situatie te hebben. De insteek is hierbij: het was al goed, maar het kan nog beter.”

“Voor echte verandering moet er in ieder geval ergens frictie zijn, pas dan wordt de noodzaak gevoeld.”

Succesfactoren

Op basis van zijn ervaringen heeft Van Hout een aantal succesfactoren bepaald. “Voor echte verandering moet er in ieder geval ergens frictie zijn, pas dan wordt de noodzaak gevoeld. Tegelijkertijd is het cruciaal om de businessprocessen van A tot Z te kennen. En om echt te profiteren van digitalisering moet 100 procent duidelijk zijn dat de kwaliteit van de onderliggende data goed is. Tot slot is het van belang om te blijven leren, ervaringen te delen en hierover open te communiceren.”

Slim datagebruik

Dutch Flower Group heeft slim gebruik maken van data al meerdere keren succesvol in de praktijk gebracht; binnen de organisaties, bij leveranciers en bij klanten. “Telers in Kenia helpen we bijvoorbeeld om op basis van historische en externe data de oogst beter te voorspellen. Dat geeft ons meer zekerheid omdat het de aanvoer van bloemen voorspelbaarder maakt. Het biedt ook de telers voordelen. Zij kunnen de planning van hun medewerkers beter plannen.”

‘Waste’ verkomen

Een ander voorbeeld is het voorspellen van de vraag naar boeketten voor een vooraanstaande Britse supermarktketen, waar Dutch Flower Group met de hulp van oplossingen van Axians toe in staat is. “Aan de hand van data proberen we fluctuaties in de vraag van hun shoppers in te schatten. Door dat zo nauwkeurig mogelijk te doen, voorkomen we ‘waste’. Bovendien zijn deze voorspellingen waardevolle input voor onze inkoop bij telers en uiteraard de logistieke keten. Door via data science te voorspellen wat de klant van onze klant gaat doen, besparen we kosten en kunnen we beiden onze omzet optimaliseren. Ik ben ervan overtuigd dat juist op de schakelpunten in de keten de meeste winst te behalen is met betere inzet van data.”

Benieuwd naar de mogelijkheden die Axians kan bieden op het vlak van slim datagebruik? Lees meer