Hoe kunnen we door middel van innovatie, bestaande investeringen benutten? Welk antwoord kunnen we geven op lastige vragen zoals ‘Alle vaste toestellen de deur uit en iedereen een mobiel?’ en ‘Investeren in een upgrade van de telefonieomgeving of naar de Cloud?’ Op basis van veranderingen in de markt en ervaringen van Axians vertelt Martijn Nederhof, Solutions Architect, over meer mobiliteit voor je organisatie en de mogelijkheden die een combinatie van on-premises en Cloud te bieden heeft.

Meer mobiliteit voor onze medewerkers

Er wordt steeds meer locatie onafhankelijk gewerkt waardoor mobiliteit van gebruikers steeds belangrijker wordt en het vaste toestel zijn toegevoegde waarde verliest. Vaak denken we dat we volledig afscheid kunnen nemen van het vaste toestel en zelfs de hele telefonieomgeving kunnen inruilen voor 06-nummers. Dat de bereikbaarheid wordt verhoogd doordat men rechtstreeks bereikbaar is op het 06-nummer. Maar hoe borgen we de bereikbaarheid van de organisatie tijdens afwezigheid van een individu? Zijn we tijdens de zomervakantie bijvoorbeeld niet bereikbaar?  Het regionale ‘vaste’ nummer is het visitekaartje van de organisatie en zouden we eigenlijk vanaf het mobiele toestel bij een uitgaand gesprek willen presenteren aan de ontvanger. Kortom, integratie tussen vast- en mobiel wordt steeds belangrijker en kan het vaste toestel daarmee vervangen.

‘Axians heeft de UNITE methodiek ontwikkeld waarbij nieuwe functionaliteiten gecontroleerd bij medewerkers worden geïntroduceerd zodat ze deze ook daadwerkelijk gaan gebruiken.’

Meer sparren met gebruikers

In gesprek gaan met gebruikers: dat is in feite de sleutel tot succes. Ook voor het introduceren van nieuwe functionaliteiten geldt dat we eerst inzichtelijk moeten krijgen waar de functionele behoeftes van onze gebruikers liggen. Op basis van het door Axians ontwikkelde Unified Communications Planning Process kan een vertaling gemaakt worden van de functionele wensen naar techniek en kunnen we een inschatting maken van welke rol de huidige communicatieomgeving daarbij kan vervullen. Axians heeft een animatie ontwikkeld waarin dit proces wordt toegelicht en die je hier kunt bekijken.

Nieuwe functionaliteiten vanuit de cloud toevoegen aan een on-premises omgeving

De wereld om ons heen verandert in snel tempo. Het toevoegen van nieuwe functionaliteiten aan een on-premises omgeving duurt vaak lang waardoor nieuwe functionaliteiten zich al weer aandienen als de vorige zijn geactiveerd. Op basis van een klantspecifiek voorbeeld wordt duidelijk hoe een on-premises omgeving wordt uitgebreid met een Cloud omgeving en bestaande investeringen worden beschermd. Nieuwe functionaliteiten zijn daardoor toch direct beschikbaar. In dit model is de technische omgeving opgewaardeerd naar een op cloud gebaseerde oplossing maar zijn de licenties van de on-premises omgeving volledig ingezet. Functioneel gezien profiteert elke gebruiker van een op cloud gebaseerde omgeving inclusief een Self Service Portal. Dit model is ook geschikt voor organisaties die hun bestaande omgeving willen laten groeien naar Microsoft Skype for Business.

☛ Bekijk hier hoe we je organisatie met het Unified Communications Planning Process stap voor stap naar optimaal klantcontact en betere samenwerking brengen

Daadwerkelijk gebruiken van nieuwe functionaliteiten en elkaar beter maken!

Enkel het beschikbaar hebben van nieuwe functionaliteiten is onvoldoende, deze moeten ook daadwerkelijk gebruikt worden. Axians heeft hiervoor de UNITE methodiek ontwikkeld waarbij nieuwe functionaliteiten gecontroleerd bij medewerkers worden geïntroduceerd zodat ze deze ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Dit is een continu proces dat in theorie niet eindigt.

Key points:

  • Is de bereikbaarheid van je organisatie met alleen een 06-nummer geborgd? Volledige integratie van vast met mobiel biedt uitkomst omdat het ‘vaste’ nummer het visitekaartje is van je organisatie.
  • Weet waar je gebruikers behoefte aan hebben door met hen te sparren. Kruip in de huid van de gebruiker met behulp van het Axians Unified Communications Planning Process (UCPP).
  • Voeg nieuwe functionaliteiten toe aan je on-premises omgeving vanuit de AxiansCloud op basis van OMNIA en benut daarmee bestaande investeringen.
  • Niet het beschikbaar hebben van functionaliteiten, maar juist het gebruik daarvan bepaalt het succes! De Axians UNITE methodiek helpt bij de adoptie van nieuwe functionaliteiten.