Datum: 27-10-2016
Auteur: Dennis Stolwijk, Project Manager

Ook dit jaar was Axians aanwezig op Directions EMEA, het grootste event voor Dynamics NAV partners in Europa, dit jaar georganiseerd in Praag. De 1754 deelnemers uit 52 landen konden kiezen uit 150 verschillende sessies. Belangrijke onderwerpen waren de release van Dynamics NAV 2017 en de aankondiging van Dynamics 365. In deze blog geef ik een samenvatting van de belangrijkste veranderingen in NAV 2017.

NAV 2017

Integratie: Office 365 en Power BI

De integratie tussen Office 365 en Power BI gaat een volgende fase in, waardoor er nog meer mogelijkheden zijn dan in eerdere versies. Zo kun je met NAV 2017 in Outlook direct gegevens uit NAV inzien. Op deze manier kun je bijvoorbeeld eenvoudig data uit een inkomende offerte-aanvraag of factuur verwerken in Outlook zelf, je hoeft dus geen extra scherm te openen (zie afbeelding 2). Daarnaast biedt Office 365 de optie om je contactpersonen te synchroniseren met NAV en is het mogelijk om gegevens uit Power BI direct inzichtelijk te krijgen in NAV zonder Power BI apart te moeten openen.

NAV 2017Afbeelding 2. Inkoopfactuur in Outlook direct inboeken in NAV

Overzicht schermen

Een toevoeging die opvalt zijn de nieuwe overzicht schermen, waarbij nu ook afbeeldingen zichtbaar zijn, bijvoorbeeld van artikelen. Deze schermen zijn ook beschikbaar op je mobiel en tablet.

NAV 2017

Afbeelding 3. Voorbeeld artikellijst

 

 

NAV 2017

Afbeelding 4. Voorbeeld artikellijst op mobiel

NAV 2017

Afbeelding 5. Voorbeeld artikellijst op tablet

Artikel kenmerken en subcategorie

Het is nu mogelijk om artikelkenmerken in te stellen en hier ook in de overzicht schermen op te filteren. Dit wordt gebruikt voor bijvoorbeeld aanvullende informatie als hoogte, diepte, breedte, kleur etc.

NAV 2017

Afbeelding 6. Productdetails op artikelniveau

Bij de artikelen is er naast de bestaande categorie nu ook een subcategorie toegevoegd.

NAV 2017

Afbeelding 7. Artikel categorie

Rekeningcategorie

Op de grootboekrekeningen is een rekeningcategorie en subcategorie toegevoegd, waardoor je dit ook op overzichten gesorteerd op categorie terug kunt zien.

NAV 2017

Afbeelding 8. Rekening categorie

Cortana intelligentie

Middels intelligentie van Cortana (‘je persoonlijke assistent voor Windows 10’) heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld artikelprognoses (Forecast) in te stellen. Door gebruik te maken van de historische data zal Cortana een prognose berekenen. Van de prognose kun je direct een inkooporder aanmaken, waarbij automatisch het prognoseaantal wordt gebruikt.

NAV 2017

Afbeelding 9. Artikel forecast

Begeleide instellingen

Via begeleide instellingen kun je met een wizard bepaalde functionaliteiten activeren. Door de stappen simpelweg te volgen is het instellen een stuk gemakkelijker, waardoor de kans op fouten is gereduceerd. De onderstaande afbeelding maakt inzichtelijk hoe bijvoorbeeld een goedkeuringsproces ingericht kan worden.

NAV 2017

Afbeelding 10. Workflow voor goedkeuringsproces

Nieuwe rolschermen

Er zijn verschillende nieuwe rolcentrums gemaakt en geoptimaliseerd, bijvoorbeeld voor een projectmanager, waarop hij/zij direct projecten en zijn KPI’s kan inzien (zie afbeelding 11).

Ook zijn er voor de projecten nog andere toevoegingen gedaan, waaronder:

  • Het aanmaken van een nieuw project via de wizard functie
  • Een factbox, waarmee je direct de detailinformatie te zien krijgt over de project budgetkosten en werkelijke kosten (zie afbeelding 12).
  • Projectoffertes kun je ook via Word aanmaken en vanuit het project direct per e-mail verzenden.
NAV 2017

Afbeelding 11. Project rol

NAV 2017

Afbeelding 12. Projectdetails

Betalen via PayPal

Het is nu mogelijk om een extensie binnen NAV te activeren waardoor klanten via PayPal kunnen betalen. Als dit ingesteld wordt bij de verkooporder verschijnt in de factuur automatisch een PayPal link waarmee de klant direct kan betalen.

NAV 2017

Afbeelding 13. Voorbeeld PayPal link in factuur

Correctie factuur

Er is een nieuwe manier toegevoegd om via één druk op de knop eenvoudig een creditnota aan te maken van een bestaande verkoop- of inkoopfactuur.

NAV 2017

Afbeelding 14. Voorbeeld creditnota

 Webinar “What’s New in Dynamics NAV 2017”

In deze blog heb ik slechts een opsomming gegeven van een aantal wijzigingen in de nieuwste NAV versie. Naast de vele zichtbare uitbreidingen zijn er ook heel veel technische zaken verder verbeterd. Zo is de gebruikerservaring van zowel de webclient als de tablet en mobiel, verder geoptimaliseerd.

We bieden je binnenkort de kans om de belangrijkste wijzigingen te bekijken via onze What’s New in Dynamics NAV 2017 webinar.

Dynamics NAV 2017 is vanaf nu beschikbaar.
Ben je geïnteresseerd in Dynamics NAV 2017, de webinar of wil je meer weten? Neem dan contact met mij op via +31(0)88 988 90 00 of stuur een e-mail naar dennis.stolwijk@axians.com.