Geschreven door Erwin Kloppenburg.

Ik krijg wel eens de vraag gesteld: ‘De hoeveelheid data neemt alleen maar toe, de machines worden alsmaar slimmer. Daarnaast kunnen we die data ook steeds beter combineren waardoor we nog betere inzichten krijgen. Worden we als mens dan niet overbodig?’ Mijn antwoord is kort en krachtig: ‘Nee.’ Ik denk dat we met cognitieve BI we de ideale combinatie van machine learning en human intelligence hebben.

Data literacy

Natuurlijk is het zo dat de machine veel van ons overneemt omdat hij intelligenter wordt, dat is ook helemaal niet erg. Het is juist goed dat de repeterende werkzaamheden zijn geautomatiseerd. Zo kunnen wij ons met zaken bezighouden die de bedrijfsvoering kan verbeteren of het productieproces kan versnellen. Zoals het lezen en interpreteren van al die data, gegevens en rapportages die de machines ons leveren, ook wel genoemd data literacy. In een eerdere blog ging ik daar dieper op in. Zo kon het, en dat is niet overdreven, wel een week of zes duren voordat we alle gegevens hadden

Efficiënt mogelijk gebruik maken van data

We kunnen niet meer zonder data, dus moeten we er zo efficiënt mogelijk gebruik van maken om er snel zoveel mogelijk relevante informatie uit te halen. De technieken om dit te doen, zijn er. Wilden we vroeger bijvoorbeeld omzetinformatie per productsegment, dan werd die vraag uitbesteed aan de collega’s van de afdeling IT. Zij gingen met die vraag aan de slag en kwamen na zo’n week of twee met een antwoord. Dat antwoord riep weer andere vragen op, daar gingen de IT’ers vervolgens weer mee verder. Zo kon het, en dat is niet overdreven, wel een week of zes duren voordat we alle gegevens hadden op basis waarvan we onze rapportages konden maken.

Cognitieve Business Intelligence

Dat is nu anders, omdat de machines met ons meedenken. Ze leveren niet alleen de gevraagde informatie, ze leveren meer dan dat. De machines komen met voorstellen en op basis van de geleverde data adviseren zij de business user. Dan zouden we kunnen neigen om straks alles door de machine te laten doen. Maar machines werken op basis van algoritmes. Ik denk dat juist de combinatie van machine learning en human intelligence ons verder gaat helpen.

De machine levert voorstellen, de mens geeft aan wat hij daar wel of niet interessant van vindt. Op basis van die input past de machine zijn algoritme verder aan en komt met nieuwe voorstellen. Die beoordeelt de mens weer, enzovoorts. De data groeit en op basis daarvan ontstaan er in het systeem nieuwe inzichten. Dit is cognitieve Business Intelligence op zijn best.

Enorme vooruitgang

Mens en machine als perfecte combinatie. Ik vind dit een enorme vooruitgang. Want je beschikt als business user dan wel over veel data, echter je kunt die informatie maar beperkt tot je nemen, we blijven immers mensen. Dan is het toch geweldig dat de machine jou een aantal voorzetten geeft zodat je kunt bepalen wat wel of niet interessant is? En dat de machine er vervolgens een dashboard van maakt zodat je ook grafisch kunt zien hoe ‘de vlag erbij hangt’?

Dus, om nog terug te komen op de vraag of we als mens in deze datagedreven wereld overbodig worden: zeker niet!

Keypoints:

  • Machines kunnen steeds meer. Maar wordt ‘de mens’ overbodig? Zeker niet.
  • De combinatie van machine learning en human intelligence gaat de mens verder helpen.

Benieuwd naar de mogelijkheden die Axians kan bieden op het vlak van Industrie Analytics? Lees meer