Datum: 12 juni 2019

Onlangs spraken we Wim Hoving – initiatiefnemer en hoofdontwikkelaar van de ISM- en FSM-methode en directeur van Servitect – over de ITSM branche. “De ITSM branche is momenteel in verandering én verwarring”, aldus Wim. “Het belang van IT groeit en diverse trends bieden de ITSM professional zowel kansen als bedreigingen. Door hier op de juiste wijze gebruik van te maken, kunnen deze bijdragen aan grotere gebruikerstevredenheid.”

IT als accelerator van de business

In de optiek van Wim is elk bedrijf een IT-bedrijf, van een ziekenhuis dat niet kan draaien zonder een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) tot een supermarkt die haar voorraad tijdig aanvult door verkoop te registreren en een gemeente die haar burgers vanuit huis de mogelijkheid biedt vergunningen aan te vragen. “IT is cruciaal voor de bedrijfsvoering. Je ziet dan ook steeds meer dat de IT opschuift naar de business en de business zich nadrukkelijker bemoeit met IT.” Dit zal volgens Wim pas echt een vlucht nemen, zodra bedrijven zich beseffen dat IT geen kostenpost is, maar een accelerator van de business. “IT is een middel om beter, efficiënter en unieker te werken.

De gouden tip voor ITSM professionals

De gouden tip voor de ITSM professional is volgens Wim te handelen vanuit klantperspectief, in plaats van vanuit technisch perspectief. “De focus moet liggen op hetgeen de gebruiker nodig heeft. Wat helpt de gebruiker en in welk tempo moeten we dit leveren?” Een valkuil om voor uit te kijken, is volgens Wim het denken dat de processen ‘heilig’ zijn of zelfs relevant als doelstelling..

Het volledige interview lezen?

Voorgaand blog is afkomstig uit het whitepaper “Een nieuwe kijk op IT Service Management”, bestaande uit interviews met vier ITSM professionals, een overzicht van de ontwikkelingen in de branche, waardevolle tips van vakgenoten en tevens een blik op eigenschappen die goede ITSM tooling heeft.

Lees het volledige interview met Wim – en nog veel meer! – door het whitepaper te downloaden via onderstaande banner!

VCSS Whitepaper IT Service Management