In deze blog blikken we terug op de Axians klantendag ‘Innovations to Success’.

Innovations to Success stond in het teken van Connecting Ambitions. “Ambitie is streven naar een betere positie. Om dat te bereiken moet je jezelf continu blijven verbeteren”, stelt Edwin Kanis, Manager Marketing & Innovatie bij Axians, aan het begin van de keynote sessie. Hij nodigde drie klanten uit op het podium om te vertellen hoe zij samen met Axians innoveren. 

Deeloplossingen verbinden

Frauke Wessel, manager ICT en Inkoop bij afvalverwerker AVR, mocht het spits afbijten. AVR maakt van iedere afvalstroom een nieuw product: elektriciteit, warmte, CO2 als voedingsstof voor kassenbedrijven en nog veel meer. Het bedrijf opereert in een snel veranderende omgeving en moet mee veranderen. “We hadden een verouderd ICT landschap en ik moest voor een van onze innovatie projecten wel drie keer langs bij de directie om mijn plannen goedgekeurd te krijgen. Uiteindelijk heeft iemand van marketing, die altijd schoolklassen begeleidt bij rondleidingen, het verhaal zo verteld dat de waarde voor onze organisatie meer centraal kwam te staan. Toen kreeg ik budget.”

AVR heeft stap voor stap verouderde applicaties ver-vangen. Processen die nog niet werden ondersteund door IT worden in rap tempo gedigitaliseerd. En er is een data lake gebouwd omdat Frauke Wessels heilig gelooft in data driven, fact based decision making. “We hebben kleine, adequate deeloplossingen bedacht voor de uitdagingen die we tegenkomen. Die ontwerpen we zo dat we ze later heel eenvoudig met andere deeloplossingen kunnen verbinden.” Een van de deeloplossingen is een 3D simulatie van de fabriek in Rotterdam waar je net als bij een PlayStation game door onze fabriek kunt manoeuvreren. Verder hebben wij op twee van onze turbines een Digital Twin gerealiseerd waarmee wij samen met een externe partner de stap naar predictive maintenance zetten.

Digital Twin

Digital Twin is een oplossing waar ook DVNutrition veel ervaring mee heeft. DVNutrition verwerkt wei, een afvalproduct van de kaasindustrie, tot sportdrank. Marcel Boon, General Manager bij DVN, vertelt: “We zaten in een push markt. Leveranciers bepaalden min of meer hoeveel wij gingen produceren. We willen de keten omkeren en meer vraaggestuurd gaan werken. Om meer ‘in control’ te komen op de aanlevering van grondstoffen hebben we samen met Axians, Actemium en Bostec een oplossing uitgewerkt waarin een Digital Twin van onze fabriek centraal staat. Die Digital Twin kunnen we vooruit spoelen: wat gebeurt er over tien uur? En wat gebeurt er over drie dagen? Op die manier kunnen operators zich beter voorbereiden op hun werkdag en krijgen planners grip op de processen. We zijn van 60 procent planningsnauwkeurigheid naar 95 procent gegaan. Ons inkoopbureau zit er tegenwoordig relaxt bij.”

Van predictive naar prescriptive

Voorspellen wat er gaat gebeuren is ook waar Gelre Ziekenhuizen op gaat inzetten. CIO Andre Zandberg: “De zorg staat aan alle kanten onder druk. We hebben een personeelstekort, we worden gekort op ons budget, maar de patiëntpopulatie blijft groeien en wordt tegelijkertijd steeds complexer omdat ouderen vaak meerdere chronische aandoeningen hebben. Slimme inzet van technologie is een deel van het antwoord. Wij zetten AI in om op basis van data te voorspellen welke ziekte een patiënt heeft en hoe die ziekte ingrijpt op eventuele andere aandoeningen. We helpen artsen dus met inzichten uit data bij het stellen van hun diagnose. De volgende stap is prescriptive analytics: welke behandeling heeft bij deze specifieke patiënt, gezien zijn specifieke situatie, de grootste kans van slagen?”

Deze drie klanten laten zien dat technologie slechts een enabler is, een randvoorwaarde om businessdoelen te bereiken. Edwin Kanis concludeerde dan ook: “Axians is dan wel een technologiebedrijf, maar uiteindelijk is ons belangrijkste doel: onze klanten helpen om hún ambitie te realiseren.”