Datum: 30 januari 2019
Auteur: Yvo Lanting, Solution Advisor Logistics

Snel, sneller snelst: hoe overleef jij in de snelheidswedloop?

‘Dat wordt weer ruiten krabben morgen’, denk ik terwijl ik hoor dat het vannacht weer flink gaat vriezen. Het herinnert me eraan dat ik een vorstdeken voor de voorruit van de auto moet kopen. Snel naar Bol.com, want vóór twaalf uur besteld, is morgen in huis. Ideaal! Het zet me echter wel aan het denken. De consument vraagt en het bedrijfsleven reageert. En dit steeds sneller. Maar hoe dóen al die logistieke bedrijven dit toch? Het vraagt nogal wat van je bedrijfsvoering en van de systemen die je gebruikt. Hoe overleef jij in de snelheidswedloop?

Het lijkt erop dat de moderne consument vooral geïnteresseerd is in prijs en levertijd. De laagste prijs en zo snel mogelijk in huis. In de praktijk ligt dit wel iets genuanceerder, maar inderdaad, de klant is veeleisend. Hij is op zoek naar de beste deal en levertijd speelt daarin een rol. Gelukkig zien we dat het om méér gaat dan alleen prijs en levertijd. Het totale plaatje moet goed zijn en dus besteden leveranciers veel aandacht aan de ‘journey’ die de klant in de shop maakt en de service die hij verlangt.

Wat doet de logistieke concurrent?

Voor leveranciers geldt dat ze mee willen- en moeten in de vaart der volkeren. Daarbij geldt ook dat wanneer een concurrent extra diensten aanbiedt, je misschien zelfs geen keuze hebt. Maar kan dat wel en wat betekent dit voor het proces, qua kosten, qua handling?

Innoveren binnen het logistieke proces

Het traditionele proces van orderverwerking en -picking sluit in het algemeen niet goed aan bij de nieuwe behoeftes. Daarom innoveren bedrijven in het logistieke proces. De snelheid moet omhoog en de foutkans omlaag! Natuurlijk speelt automatisering hierin een prominente rol. Door verder te digitaliseren, is de snelheid relatief eenvoudig te verhogen. Steeds vaker zien we combinaties van anders ingerichte magazijnen, het gebruiken van rollerbanen tussen zones én het slimmer gebruiken van (bar)codes en artikeldata. De optimalisatie die hiermee wordt behaald, liegt er niet om! We maken situaties mee waarin zomaar een tijdwinst van 100% wordt behaald ten opzichte van de ‘oude’ werkwijze!

Papierloos en (dus) digitaal

Een van de belangrijkste verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd is het minimaliseren van ‘papier’ in het proces. Dit geldt bijvoorbeeld voor in- en uitslag en verplaatsing van goederen via een WMS (Warehouse Management Systeem). Hierin neem een handscanner de rol van het papier over om real-time – en dus snel – de medewerkers opdrachten te geven, artikelen te controleren en te zorgen dat het juiste artikel wordt gepickt.

Business Apps in logistiek

Op veel plaatsen in het logistieke proces zien we bovendien dat Business Apps in verschillende vormen een belangrijke rol kunnen spelen. Hiermee kunnen papierstromen (bijvoorbeeld orderbonnen, retourformulieren, etc.) worden uitgebannen. Ook zien we dat processen zoals kwaliteitschecks op binnenkomende of uitgaande goederen via een Business App worden gedaan. Een smartphone of tablet biedt hiervoor immers prima mogelijkheden. Een opmerking of foto wordt daarbij direct door de medewerker vastgelegd. De snelheid en zeker ook de kwaliteit die dit oplevert maakt de klant – en dus jou ook – tevreden!

Meer weten over hoe Business Apps het logistieke proces binnen jouw bedrijf kunnen versnellen? Download onderstaand whitepaper!

Klik hier om het whitepaper aan te vragen!