‘IT zit middenin een midlife crisis.’ Met die opening zorgt Marco Gianotten, CEO van Giarte Media Group, dat de deelnemers aan Axians Innovations to Success* meteen op het puntje van hun stoel zitten. Het is duidelijk dat de technologietrends elkaar in hoog tempo opvolgen. En alleen trendshoppen levert te weinig op. ‘Dan wordt het gat tussen IT en de business alleen maar groter en daalt de relevantie van de IT-afdeling alleen maar verder.’

De traditionele aanpak van eerst uitgebreid overleg over de requirements en ontwikkeling via de watervalmethode, wordt links en recht in gehaald door hackatons. Ontwikkelaars en bedrijven slaan de handen ineen en experimenteren er samen op los. Ze bouwen een MVP en kijken dan of het werkt. Hoe ga je als IT-afdeling om met deze dynamiek?

Quality of Experience

In de loop der jaren is IT uitgegroeid tot een verzameling van allerlei specialismen met elk hun eigen silo. ‘Nu steeds meer bedrijven DevOps en Agile-methodes omarmen, is de helft van het IT-team geen IT’er meer. Om echt relevant te zijn, zal IT echt overal in de organisatie aanwezig moeten zijn.’ Bij alle nieuwe ontwikkelingen staat volgens Gianotten niet de technologie maar de gebruikerservaring centraal. ‘Het draait om de impact van technologie op werknemers, klanten en de business. Het gevoel en de emotie die oplossingen oproepen, staan op nummer 1. Bedrijven als Netflix ruilen de Quality of Service in voor Quality of Experience. Niet de technische beschikbaarheid staat voorop maar de beschikbaarheid die de gebruiker ervaart. Geen SLA maar een XLA.’ Om een goed beeld van de business behoeften te krijgen, zijn empathy maps en inzicht in de klantreis praktische hulpmiddelen.

Zootje ongeregeld?

Ook op andere vlakken zijn grote verschuivingen aan de gang. Strakke organisatiestructuren worden ingeruild voor ongeorganiseerd werken. Gianotten legt uit: ‘Dus geen onnodige managementlagen en bureaucratie, maar een minimum aan structuren. Geen afdelingen, maar tribes; geen procedures maar passie. Alles voor flexibiliteit en efficiency. Precies zoals startups dat aanpakken. Zij gaan op ontdekkingstocht en kiezen daarbij de technologie die ze nodig hebben. Onderweg leren ze met korte sprints. En als iets niet helemaal werkt zoals zij en de klant willen, passen ze het snel aan. Vanuit een klassiek IT-standpunt lijkt het misschien een zootje ongeregeld, maar het werkt wel!’

Toon lef

Moderator Jan van de Bovenkamp van Axians wil graag weten hoe lang de huidige IT-beheerder nog heeft om op deze omslag te anticiperen? Los van de vraag of je werk dan nog leuk is, verwacht Gianotten dat het nog zo’n vijf tot zes jaar duurt voordat robots standaardwerk hebben overgenomen. ‘Ga daar niet op wachten. Organiseer zelf disruptie in je organisatie. Zet een bizar project op, organiseer hackatons en bouw PoCs. Je hebt het echt zelf in de hand. Toon lef en zorg dat je een leuke baan houdt. Ga niet voor een voldoende maar zet in op een 9 of een 9,5!’

*Innovations to Success is de jaarlijkse klantendag van Axians. Op 17 november 2016 kwamen strategie en leiderschap, startup-skills en digitale transformatie aan bod tijdens praktijkcases, keynotes en break-out sessies. Ga voor meer informatie over de inhoud van deze dag en presentaties naar www.innovationstosuccess.nl.