Geen bedrijf ontkomt eraan. De digitale transformatie is in volle gang en voor veel organisaties overweldigend. Hoe blijf je als organisatie overeind in dit geweld? Durf je het als leider aan om op reis te gaan zonder dat de route of zelfs de eindbestemming bekend is? Het is de uitdaging om steeds te ontdekken wat werkt en daar wendbaar (of agile) op te reageren. Succesvolle innovatie vereist dus agile leiderschap van de CEO én de CIO. Aan de hand van Ron Meyer’s recent verschenen boek Leadership Agility, werd tijdens de break-out sessie besproken wat voor leiderschapsaanpak nodig is om de digitale transformatie aan te jagen en om agile de business van de toekomst te laten ontstaan.

Ron Meyer zet zijn kijk op innovatie meteen scherp neer. “Het is een illusie dat we de toekomst in kaart kunnen brengen. Het is veel belangrijker om te accepteren dat we het niet weten.” In zijn ogen komen we daarmee veel verder. Innovatie is namelijk een reis. “Maar niet een met een directe lijn van A naar B. Het is een zoektocht die niet voorspelbaar is.”

“Iedereen heeft het over blockchain, AI, Big Data, etc. Maar innovatie is meer dan technologie. Ook sociale, economische en politieke factoren hebben grote invloed.”

VUCA

Een andere misvatting volgens Ron Meyer, is dat innovatie of digitalisering alleen om technologie draait. Ook niet nu nieuwe technologische ontwikkelingen over elkaar heen buitelen. “Iedereen heeft het over blockchain, AI, Big Data, etc. Maar innovatie is meer dan technologie. Ook sociale, economische en politieke factoren hebben grote invloed. We leven in een VUCA wereld die continu volatiel, onzeker, complex en ambigu is.”

Beheersdrang loslaten

In die wereld is het lastig om plannen voor de lange termijn te maken en deze tot in detail uit te werken. Een plan is voor veel mensen een middel om grip op onzekerheid te krijgen en dat geldt volgens Ron Meyer ook voor bestuurders. “Ze denken daarmee de toekomst en een bedrijf te kunnen controleren. Dat is onmogelijk. Als je echt vooruit wilt komen, is het veel belangrijker om die beheersdrang los te laten.”

Strategische wendbaarheid

Ron Meyer predikt overigens niet dat iedereen in de wilde weg moet gaan improviseren. Strategisch wendbaarheid (of strategic agility) is het uitgangspunt. “Een visie is zeker belangrijk, maar timmer niet alles dicht. Een globale richting is voor de start al voldoende. Kies vervolgens een portfolio van initiatieven om richting de visie te bewegen. Zorg daarbij voor meerdere ijzers in het vuur, zodat het geen probleem is als een richting doodloopt of bijsturen noodzakelijk is. Alleen door te doen en te blijven testen, kom je als organisatie vooruit en is het mogelijk om continu te leren van voortschrijdend inzicht.”

Leadership Agility

De hamvraag is of je als leider aan de zijlijn gaat staan of er vol induikt? Alleen in het laatste geval is het mogelijk om echte stappen te zetten en een organisatie het digitale tijdperk in te loodsen. “Succesvolle innovatie gaat niet vanzelf, dat is hard werken. Het vereist agile leiders met een richtinggevende visie, maar ze hoeven niet alle antwoorden te hebben. Als ontdekkingsreizigers moeten ze mensen gidsen, faciliteren en aanjagen. Grijp deze kans om leiderschap te tonen!”

Key points:

  • Innovatie is niet de kortste route van A naar B.
  • Strategie is geen langetermijnplan, maar een richting, die op basis van voortschrijdend inzicht wordt bijgesteld. Dat geldt ook voor innovatie.
  • Het is de uitdaging om steeds te ontdekken wat werkt en daar wendbaar of agile op te reageren.
  • Iemand in de organisatie moet als aanjager van innovatie opstaan en medestanders zoeken om digitale innovatie mogelijk te maken.
  • Je hoeft niet zelf de innovaties te bedenken, alleen zorgen dat ze bedacht worden.
  • Blijf niet aan zijlijn staan!