Datum: 4 februari 2016
Auteur: Edwin Kanis, Manager Business Development & ICT Strategie

Gedurende de eerste industriële revolutie gebruikten we water en stoom om de productie van goederen te versnellen. Daarna vooral elektriciteit gedurende de tweede revolutie en computer en informatie technologie gedurende de derde industriële revolutie. Nu zien we dat we aankomen in de vierde industriële revolutie, Industrie 4.0 genaamd, waar we vooral voortborduren op de derde, de digitale revolutie. De digitale revolutie kenmerkt zicht door het vervagen van grenzen tussen fysieke, digitale en biotechnologieën waarbij we steeds meer hulpmiddelen inzetten om zowel machines als mensen slimmer te maken. Van slimme meters tot zelfrijdende auto’s, van zelflerende thermostaten tot drones en van nano-robotjes tot afbreekbare bio-implantaten met slimme sensoren.

Over het algemeen noemen we dit nu nog het Internet of Everything. Ik verwacht dat dit langzaam verdwijnt naarmate we steeds meer oplossingen om ons heen zien die we als ‘normaal’ ervaren in ons dagelijks leven en in ons werk. De rol van technologie als onderdeel van de vierde industriële revolutie is denk ik ondertussen wel duidelijk. Met de snelheid waarmee we dit op dit moment op grote schaal ontwikkelen is het voor elke organisatie een enorme klus om nieuwe technologie te omarmen en actief in te zetten. Maar een ding is zeker; organisaties die dit sneller doen dan anderen lopen vrijwel zeker direct voorop in de markt en kunnen ‘disruptive’ zijn in een bestaand markt of zelfs volledig nieuwe marketen creëren, dat hebben bedrijven als Groupon, AirBnB, Vakantieveilingen, Bol.com, Testla of uButler al bewezen.

De kracht van mensen achter de technologie

Natuurlijk zijn mensen de drijvende kracht achter deze ontwikkelingen. Maar naast het ontwikkelen van nieuwe technologie is het tevens belangrijk dat mensen elkaar begeleiden bij het gebruiken van deze nieuwe middelen. Wanneer je leeft in een digitale wereld maar zelf niet zo ‘tech-savvy’ bent dan is het al snel mogelijk dat een ander daar misbruik van maakt. Je (online)identiteit is daarin steeds belangrijker, ben jij wel wie je zegt dat je bent, en wat zorgt ervoor dat ik jou kan vertrouwen wanneer wij samen zaken doen. Is de betaling welk netjes geregeld en hoe weet ik zeker dat deze chauffeur mij netjes op de plek afzet die ik heb ingevuld in de App.

Als organisatie vertrouw je ook op jouw mensen, maar de technologie die zij gebruiken is vaak weer van derden nu we steeds meer van Cloud en SaaS gebruik maken. Hoe beslis je dan waar je deze technologie afneemt? Juist, vertrouwen is daarin de sleutel.

Vertrouwen staat aan de basis

Gelukkig is het zo dat vertrouwen niet alleen gaat over (digitale)systemen maar nog altijd vooral over mensen. De mensen achter de organisatie waar je mee samenwerkt. Natuurlijk dienen zij de beste systemen en middelen te gebruiken maar het gaat ook over de direct beschikbare en georganiseerde kennis, de mate waarin zij respect hebben voor jouw manier van werken en vooral de manier waarop zij jouw organisatie helpen goed gebruik te maken van deze technologieën.

Even terug naar de basis, waar staat vertrouwen ook alweer voor?

  • Bereidheid van een persoon of groep om afhankelijk te zijn van anderen.
  • Verwachting dat hij/zij zal handelen op een manier die jou niet zal benadelen.
  • Geloven dat een ander eerlijk is of dat iets goed zal gaan.

(Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vertrouwen)

Duidelijk, daar komt geen enkele vorm van technologie aan te pas. Vertrouwen is vooral een emotionele vorm tussen mensen die ervoor zorgt of er bereidheid is om afhankelijk te zijn en technologie uit handen te geven of om deze te gebruiken in het hart van je eigen organisatie in de verwachting dat dit beter of slimmer ondersteund kan worden dan de eigen organisatie.

Het gebruik van bijvoorbeeld cloud technologieën kan voor veel organisaties een uitkomst zijn om snel nieuwe manieren van werken te adapteren. De begeleiding hierbij is van groot belang en het maken van een keuze voor een leverancier is vooral afhankelijk van het vertrouwen in deze organisatie.

Vertrouwen creëer je samen

De mensen staan bij Axians altijd voorop, niet voor niet is onze slogan ‘The best of ICT with a human touch’. Het grote netwerk van Axians heeft de power om complexe vraagstukken op te lossen en daarmee direct in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Door onze ‘best practices’ te bundelen in een concreet proces helpen wij organisaties, zowel gebruikers als bestuurders, heldere keuzes te maken. Wij begeleiden dit proces met een goede introductie, een Experience en we ontwikkelen een gezamenlijke aanpak die past op de organisatie. Dit zorgt voor wederzijds inzicht en vertrouwen wat zich ontwikkeld gedurende dit proces, het is noodzakelijk dat je elkaar daarvoor ziet en spreekt. Meervoudig persoonlijk contact is daarin van groot belang,

Elkaar helpen bewust keuzes te maken, van bestuurder tot gebruiker, dat geeft vertrouwen! Daarom kan je nu kennis maken met de ‘Planning Process’ concepten van Axians waarin wij op het vlak van portalen, migraties, unified communications, security en cloud een aanpak hebben ontwikkeld welke zorgt voor een wederzijds vertrouwen, heldere keuzes, goede afstemming en een passende project bewaking.

Daar sta ik voor namens Axians!

Meer informatie?

Lees direct meer informatie over het Planning Process voor portalen en migraties in onze brochures ‘Migration Planning Process’ en ‘Portal Planning Process’. Heb je vragen of wil je meer informatie naar aanleiding van deze blog, neem dan contact met ons op via info.nl@axians.com of door te bellen naar +31 88 988 96 00.