Op Schiphol wordt met monitoring op afstand actief zicht gehouden op het bagagesysteem, om vervolgens op basis van voorspellend onderhoud op tijd onderhoud te plegen om verstoringen te minimaliseren. Ron Wever, Cluster Manager Bagage bij Royal Schiphol Group, geeft een inkijkje in zijn wereld.

Per jaar verwerkt Schiphol ruim 50 miljoen stuks bagage. In totaal ligt er in de bagagegebieden ruim 30 kilometer transportsysteem, verspreid over een gebied van 145.000 vierkante meter. Het zijn aparte gebieden die via een dubbel uitgevoerde backbone zijn verbonden. In totaal zijn er 10.439 motoren die het team van Wever moet onderhouden. Hij vertelt: “Op Schiphol zorgen we er samen met onze partners voor dat jouw koffer op tijd op de band ligt, want we werken samen met afhandelaren. Behalve dat wij ons deel optimaliseren met actieve monitoring, willen we onze ketenpartners ook voorzien van informatie waarmee zij hun processen kunnen verbeteren.”

1 miljoen berichten per minuut

Het begin was het boven water krijgen van data uit de Programmable Logic Controller (PLC) systemen. “Dit zijn logfiles van machines; ongestructureerde data. De eerste stap is om al die data te structureren, zodat we die kunnen samenvoegen met data uit andere bronnen”, vertelt Wever.

De systemen genereren maar liefst 1 miljoen berichten per minuut. Om van die databerg informatie te maken, wordt per systeem en per uur naar koffergedrag en systeemgedrag gekeken – met extra aandacht voor afwijkingen. Een afwijking is niet per se goed of slecht, maar je wilt wel begrijpen waarom de afwijking zich voordoet door de situatie te vergelijken met voorgaande weken.

De volgende stap is proberen te voorspellen wanneer een systeem zou kunnen uitvallen, waarvoor uiteraard historische data nodig is. Schiphol kijkt daarbij niet alleen naar de staat van de techniek – de motoren en conveyorbanden – maar ook naar het bagageafhandelingsproces en het gebruik van de systemen. Wever geeft een voorbeeld: “Sommige mensen vervoeren hun spullen in plastic tassen die met een touw worden dichtgebonden. Wij weten bij welke vluchten afhandelaren afwijkende bagage kunnen verwachten en door hen tijdig te informeren, kunnen zij zich daarop voorbereiden.”

Betere planningen

Schiphol en een dataspecialist van Axians zijn hier nu negen maanden samen mee bezig. “We zijn zover dat we afwijkingen kunnen detecteren en een root cause analysis kunnen maken. De volgende stappen die we nu zetten zijn: kunnen we voorspellen wanneer iets gebeurt en erop anticiperen? Dat is de stap naar voorspellend en in de toekomst zelfs voorschrijvend onderhoud.”

Key Points

  • Schiphol beschikt over diverse systemen voor bagageafhandeling.
  • Die systemen genereren 1  miljoen berichten per minuut.
  • Deze informatie wordt gebruikt om het proces te optimaliseren.

Benieuwd naar de mogelijkheden die Axians kan bieden op het vlak data driven maintenance? Lees meer