Datum:  15 november 2018
Auteur: Yvo Lanting, Solution Advisor Logistics & Industry

Vreemd eigenlijk. De hele dag gebruiken we apps op smartphone, tablet en iPad, maar zakelijk doen we dat nauwelijks. Waarom is dat zo? Waarom zijn apps zoals WhatsApp, Spotify en Nu.nl niet meer weg te denken uit ons dagelijkse bestaan, maar worden apps nauwelijks zakelijk – bijvoorbeeld in productie – gebruikt? Zijn Business Apps eigenlijk niet heel handig? De kenmerken en toepassingen lees je in dit blog.

Het succes van apps

Een app heeft als kenmerken dat hij gemaakt is voor een specifiek doel, gemakkelijk is in gebruik en overal te gebruiken is. De gebruiker installeert de app alléén wanneer er behoefte is aan de specifieke toepassing en kiest daarbij de app die gemakkelijk is in gebruik. De populaire apps voldoen aan deze criteria en worden (mede daardoor) populair!

Natuurlijk speelt het systeem áchter de app een belangrijke rol in het succes. Nu.nl zou nooit een populaire app hebben als de nieuwsvoorziening niet goed zou zijn. Hetzelfde geldt voor WhatsApp. Als de berichten laat of zelfs helemaal niet zouden aankomen, zou WhatsApp geen bestaansrecht hebben.

Maar terug naar het nut van de app. Dit stukje mobiele techniek zorgt ervoor dat gebruikers data krijgen en geven. En dat op een gemakkelijke manier. Door het gebruik op bijvoorbeeld smartphone, werken apps bovendien locatie-onafhankelijk. De gebruiker bepaalt waar en wanneer de app wordt gebruikt!

Behoeftes in de productie

Ook al gebruikt 9 op de 10 Nederlanders WhatsApp of andere apps in het dagelijks leven, bij het bedrijf waar hij of zij werkt speelt ‘papier’, Excel of e-mail waarschijnlijk nog de hoofdrol. We zien dit vooral bij productiebedrijven en bij bedrijven die mensen ‘in het veld’ hebben. Deze bedrijven printen de productieorders en werkinstructies op papier en laten die het bedrijf rond gaan. Mensen ‘in het veld’ of ‘op de vloer’ noteren uren en materiaal op werkbonnen en deze worden één keer in de week verzameld. Handmatig en met alle gevolgen van dien – dit soort formulieren raken geregeld kwijt!

We zien bij bedrijven de behoefte ontstaan om ook op dit vlak te moderniseren. Soms als onderdeel van Smart Industry, soms gewoonweg omdat men inziet dat het beter kán! Want de mogelijkheden zijn eindeloos. In de meeste gevallen bestaat de eerste behoefte uit het vervangen van het papieren formulier. Men wil de medewerkers digitaal informeren en vraagt om digitale informatie van ‘de vloer’.

Inzetten van Business Apps in het productiebedrijf

Voor dit doel is een Business App ideaal. Op een eenvoudige manier, gebruik makend van de (aanwezige) smartphone, tablet of het scherm, krijgt – en geeft – de medewerker informatie. Zonder papier, zonder vertraging en heel gemakkelijk.

Hoe een Business App wordt ingezet bepaalt het bedrijf zelf. Meestal bestaat deze app uit een paar functies en de interactie met de gebruiker. Zo kun je denken aan het registreren van tijd op een productieorder, het scannen van een machine of artikel, het aangeven dat een machine is stilgevallen, etc.

Verschillende databronnen vraagt om flexibele apps

Vanwege de flexibele inzetbaarheid van apps, is het programmeren van een specifieke app eigenlijk geen optie (meer). Een gemakkelijke configuratie moet voldoende zijn om de app ‘op maat’ te krijgen. Ook de databron moet flexibel te kiezen zijn. Immers, je maakt op de vloer gebruik van verschillende systemen.

Business Apps spelen een rol in het smarter worden van bedrijven. En aangezien we apps al elke dag gebruiken, zijn ze eigenlijk ‘heel gewoon’. Benieuwd naar de mogelijkheden voor Business Apps? Download dan ons whitepaper ‘Smart op your Production met Business Apps’ door op onderstaande banner te klikken.

Vraag hier het whitepaper aan!