Inbedrijfstelling en onderhoud van machines en installaties wordt steeds complexer. Machines worden slimmer en hebben steeds meer functionaliteit. Daarnaast eisen de klanten steeds grotere beschikbaarheid en dienen de onderhoudskosten teruggeschroefd te worden. Hoe zorgen we ervoor dat de juiste kennis plaats- en tijdonafhankelijk aanwezig is? Raymond Janssen, Operations Manager bij Axians, gaat verder in op deze vraag.

Axians biedt samen met haar partner Fieldbit een oplossing naar de markt waarbij engineers in het veld ondersteund worden door middel van Augmented Reality. Met deze techniek is het mogelijk om een informatielaag te projecteren in de werkelijkheid.

‘Fieldbit is cloud-based software met een volledig ticketsysteem, chat en voice communicatie, live-video en Augmented Reality.’

Ondersteuning in het veld met Augmented Reality in drie modules

Met Fieldbit zijn organisaties in staat om de mensen met de juiste kennis plaats- en tijdonafhankelijk een collega of klant op afstand te ondersteunen. Via de module Hero kan de expert werken met een browserversie (laptop of PC) of via een app op een tablet of smartphone. De engineer in het veld kan ook met een tablet of smartphone werken. Is handsfree belangrijk, dan kan er ook gekozen worden voor smart glasses. Op deze smart devices hoeft alleen een app geïnstalleerd te worden.

Met de module Logic kan de engineer in het veld Fieldbit ook gebruiken voor een stappenplan of checklistprocedure. Hierbij worden controles aangezet, zodat geborgd wordt dat alle stappen zijn gezet. Dit wordt toegepast bij inbedrijfsstelling of regulier onderhoud.

Tot slot kan real time data van een machine in de ruimte gepresenteerd worden. Zo kun je de flow in een buis zien of de hitte van een pijp. Op dezelfde manier is zichtbaar te maken welke reparaties eerder aan (een onderdeel van) een machine hebben plaatsgevonden.

☛ Hoe werkt Augmented Reality en wat zijn de voordelen? Bekijk het hier! 

Tijdens en na live demonstraties van Fieldbit krijgen we regelmatig deze vragen, die we als volgt beantwoorden:

  • Moet ik 3D-tekeningen inlezen om er mee te kunnen werken? Nee, je kunt direct met Fieldbit aan de slag! Geen voorbereidingen, instant ondersteuning!
  • Kun je live video zien? Ja, dat kan. De expert kan met de module Hero live meekijken met de engineer in het veld.
  • Wat houdt het ticketsysteem in? De engineer of de expert kan een sessie binnen Fieldbit starten. Alle communicatie die vervolgens plaatsvindt, wordt binnen een ticket in het systeem bewaard en is ook weer op te roepen én te gebruiken. Ook is het mogelijk deze data te koppelen aan bestaande asset management systemen en onderhoudssoftware.
  • Heb je altijd de smart glasses nodig? Nee, je kunt in het veld ook met een tablet of een smartphone werken.
  • Kan ik het ook voor mijn helpdesk naar klanten gebruiken? Ja, daar is zelfs een speciaal spoort ticket voor: het ‘instant ticket’. Hierbij stuurt de helpdesk een SMS naar een klant, waarna er direct een connectie is met live video, audio en Augmented Reality. De klant hoeft geen training in de tool te hebben gehad.

Ben je geïnteresseerd in een live demonstratie? Wij komen graag bij je langs. Kijk voor meer info op www.axians.nl/fieldbit.

Key Points:

  • Augmented Reality voor smartphone, tablet en smartglasses.
  • Hulp op afstand voor de engineer.
  • Gratis app.
  • Geïntegreerd ticketsysteem.
  • Koppeling met bestaande software.